Wednesday, February 26, 2014

Pengalaman bersalin part 1

Alhamdulillah...pada 7 hb 2, 2014, aku dah selamat melahirkan seorang baby girl ^^...tarikh pun cun2 ja, 7x2=14 hehehe, jatuh plak hari jumaat ^^...perasaan sangat lah bersyukur tak terhingga...xsangka dah ada anak hehehe...

Sepatutnya due date utk deliver baby 22 hb 2, tapi dh baby nk keluar awal kan...lagipun hari2 aku cakap kt baby, cepatlah keluar hehehe...

Ready x nak baca pengalaman bersalin aku ni? Hahaha mayb akan byk part, sbb byk hari ha kena masuk wad...

Masa 5 hb 2, awal pagi, dalam pkl 4 pagi mcm tu, aku rasa sakit perut...sakit yg xleh tahan....so pi la membuang...pastu sambung la tdo balik...masa sambung tdo tu, aku rasa macam lain macam ja...rasa macam sakit memulas2, tapi sat2 saja...lepas 10 minit, dia mai balik...rupa2nya itulah skit contraction...mana la aku reti kan..so memang aku tak leh lena dengan nyenyaknya...sampai pukul 6 pagi, aku bangun2 check ada darah...alamak tanda nak bersalin la ni....bagitau husband, terus bangun...terus ketaq kawan hahaha....

pastu kami siap2 nak pi klinik...makan2 semua...dalam perjalanan, dok berkira2, nak pi klinik ka, nak pi hospital...sms adik aku, dia kata better pi klinik dulu, sebab kalau hospital lambat sebab orang ramai...so kami pun pi ja klinik....sekali buat tekanan darah semua, tudia aaaaih, tinggi ya amat 170/100 kot hahaha...aku bgtau aku sakit ni...

pastu terus pi jumpa doktor, doktor buat VE (ala yang seluk kt bawah nak tenguk bukaan servik dah berapa tu huhuhu)...ok first time, rasa teruk dari pap smear hukhukhuk.....doktor kata jalan tak bukak lagi (jalan tu = laluan baby nak keluar tu)..so doktor suruh aku start makan ubat darah tinggi, bermulalah kena makan ubat darah tinggi si usi 29 tahun ni hukhuk...pastu aku di hantar ke hospital menaiki ambulan, aku kata, husband saya hantarkan boleh? doktor tak bagi huhuhu...

sampi di hospital siap kena duduk kt wheelchair, nurse tolak, aku kata, xpa lah, saya boleh jalan...nurse kata, ni prosuder, kena ikut, awak ada darah tinggi, nanti saya yang kena marah...ok, aku pun akur lah...

sampai di PAC, aku kena baring, rehat, lepas tu di ambil tekanan darah...pastu amek bacaan degupan jantung baby...lama jugak la kan kena lepak kt ctu...last2 kena buat VE lagi, 1 cm ja bukaan dia...hurm...sakit yg dok rasa awal pagi tadi dah tak rasa dah..pelik ni...tapi darah still ada...kuar tak banyak pun, sikit2 ja...

sah2 kondisi aku skrg ni kena masuk wad, tapi wad penuh huhuhu...punya la ramai kan...dari pukul 11 pagi sampi ke 4.3 ptg, dok lepak kt PAC tu...barulah dapat masuk wad...aku dapat bilik aircond ada 5 orang...ok x la stress sgt kan...rasa sedih plak kena dok hospital, husband aku or sapa2 tak di benarkan utk teman...malam tu rehat ja...

6 hb 2, seawal pukul 5.30 pagi nurse kejutkan untuk buat CTG (bacaan graf jantung baby)...sah2 la graf tak elok, sbb baby tdoq...pastu dok mai la urut perut aku bagy baby jaga huhuhu...aku pun terlena huahuahua...bacaan CTG tu penting untuk prosedur seterusnya, iaitu induce (masukkan ubat sebesar panadol ke bawah untuk mempercepatkan bukaan dan kontraksi (ya la kot, kalau silap tlg betulkan ek hahaha)..so pukul 7.30 pagi tu, doc check, still 1 cm, so doc masukkan ubat.....eeeish ngilu weh hukhuk, tahan je la aku ni....

 bersambung la yer..

0 orang yang tak busy ^^:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...